Wikia

In de Warrior Cats boeken leven de katten in een gestructureerde samenleving die is opgesplitst in vier Clans.

De levende Clankatten worden in de DonderClan, SchaduwClan, WindClan of RivierClan geboren. De gestorven katten die in hun godsdienst hebben geloofd en de krijgscode goed hebben gevolgd, gaan naar de SterrenClan. Ook als ze fouten hadden gemaakt maar geloofden dat wat ze hadden gedaan goed was, gaan ze naar de SterrenClan . Andere katten die zich niet aan de krijgscode hebben gehouden gaan niet naar de SterrenClan . De BloedClan was geen echte Clan, maar een bende zwerfkatten die in de tweebeenplaats woonde. Ze geloofden niet in de SterrenClan , kenden geen krijgscode en hadden geen goedgevormd trainingssysteem.

De Clans: Edit

In Warriors gaat het om zeven Clans: De DonderClan, RivierClan, SchaduwClan, BloedClan, HemelClan en SterrenClan, hoewel de SterrenClan een beetje speciaal is. De SterrenClan is voor geestkatten (katten die dood zijn gegaan) 

DonderClan Edit

De DonderClan leeft in het bosgedeelte van de Clanterritoria. Ze zijn goed in jagen en vechten op dichtbegroeide plekken en staan bekend om hun trots en dapperheid. Ze jagen vooral op muizen, eekhoorns, waterratten en vogels.

SchaduwClan Edit

De SchaduwClan leeft in een moeras en voedt zich met alle prooi die ze tegenkomen, zoals kikkers, padden en soms zelfs ratten van de vuilnisbelt. De katten van deze Clan zijn sluw en gemeen. Ook zijn ze een erg trotse Clan en laten ze zich niet snel door anderen helpen of in de grazen worden genomen.

WindClan Edit

De WindClan leeft in de heide en de katten zijn loyaal en kunnen heel snel rennen. Daardoor kunnen ze met gemak op konijnen jagen die veel in hun leefgebied voorkomen.

RivierClan Edit

De RivierClan leeft naast de rivier en jaagt vooral op het vis wat erin zwemt. Ze zijn slim en sterk en hebben meestal een slanke lichaamsbouw. Ze hebben ook kleine vliesjes tussen hun poten waardoor ze goed kunnen zwemmen.

BloedClanEdit

De BloedClan is geen echte Clan, maar een groep zwerfkatten die op de tweebeenplaats leeft. Deze katten zijn erg brutaal en doden vaak. Ook heeft hun leider Schruk een halsband om zijn hals en om zijn klauwen met honden en kattentanden eraan. Elke tand staat voor een door hem/haar vermoorde kat of hond.

HemelClanEdit

De HemelClan was een Clan, die vroeger leefde in het woud waar de tweebeenplaats zich bevond. De huidige HemelClan leeft in een ravijn ver van de andere Clans vandaan.

SterrenClanEdit

De SterrenClan bestaat uit de krijgervoorouders van alle Clans(behalve de BloedClan ). Je kun ze zien in de Zilverpels(Melkweg). Ze komen soms voor in dromen die de leider en medicijnkat heeft.

Clan hiërarchieEdit

Elke Clan (behalve de BloedClan en de SterrenClan ) deelt dezelfde rangindeling, bestaande uit negen verschillende rangen.

LeiderEdit

De leider is het hoofd van een Clan. Elke Clan heeft een eigen leider. Wanneer een leider dood gaat word de commandant de leider van de Clan, behalve als de leider van de Clan voordat hij doodgaat een wens uitspreekt dat een andere kat toch de leider word in plaats van de huidige commandant.
De leiderkatten hebben allemaal een naam die eindigt op -ster. Wanneer een kat een leider word is hij nog niet helemaal een leider, hij moet eerst zijn negen levens van de SterrenClan ontvangen totdat hij ook zijn leidersnaam heeft met ster eraan vast.

CommandantEdit

De commandant helpt de leider met zijn taken. Hij organiseert jachten, patrouilles en al dat soort dingen. Als een commandant sterft is de regel dat er een nieuwe commandant benoemd moet worden voor maanhoog. Als de leider sterft of ziek is, wordt de commandant leider.
Een voorwaarde voor commandant worden is natuurlijk dat je jezelf bewezen hebt tegenover de leider maar je moet ook minstens een leerling hebben gehad. Heb je dat niet, dan kun je niet als commandant gekozen worden.

MedicijnkatEdit

De medicijnkat is een erg belangrijke kat in de Clan. Hij of zij zorgt voor de gewonde en zieke katten in de Clan. Ze weten alles van de beste kruiden en hebben veel contact met de SterrenClan . Ze hebben namelijk nog wel eens voorspellende dromen en ze reizen een keer per maan met alle medicijnkatten en medicijnleerlingen uit andere Clans in vrede naar de maansteen /maanpoel waar ze met de SterrenClan samentongen om soms nieuwe profeties en voorspellingen te krijgen.
Een voorwaarde voor een medicijnkat is dat ze geen relatie voor een andere kat mogen hebben en dus ook geen kittens.

MedicijnkatleerlingEdit

Een medicijnkat kan een loyale leerling nemen, hij of zij leert dan alles over het medicijnkat zijn en natuurlijk alle kruiden en medicijnen , waar je wat kunt vinden, waar het voor te gebruiken is en meer dingen. Als de medicijnkat sterft neem de medicijnkatleerling zijn of haar plaats over.
Net zoals bij een Medicijnkat , mag de leerling geen liefdesrelatie en ook geen kittens mag hebben met een andere kat.

KrijgerEdit

Een krijger is een doodnormale kat, je wordt een krijger als je je krijgersnaam hebt verdiend en bent dus een voleerde Clankat. Ze hebben verschillende taken; patrouilles lopen, jagen, vechten met andere katten en nog meer dingen.

MoederkatEdit

Een moederkat is een vrouwtjespoes die jongen heeft of gaat krijgen. Ze zorgen voor hun kittens en beschermen hen. Als haar kittens leerlingen zijn geworden, word de moederkat weer een krijger (tenzij ze dat niet wil).

OudsteEdit

Een oudste is meestal een oude kat die niet meer met de krijgers kan meedraaien, hij of zij kan ook jonger zijn, dat kan bijvoorbeeld omdat hij blind is geworden en ook niet meer kan meedraaien. Ze slapen in het oudstehol. Iedere kat is eerbiedig tegen een oudste en doet wat hij kan om het hen naar hun zin te maken. De oudsten zijn wijs en zitten dus vol verhalen.

LeerlingEdit

Een leerling is een kat boven de zes manen oud die tot krijger getraind wordt. Een kitten wordt een leerling als hij of zij dus oud genoeg is en er klaar voor is. Hun naam eindigt op -poot. Een leerling heeft een mentor die wordt gekozen door de leider . De mentor moet de leerling trainen om een volwaardige krijger te worden.

KittenEdit

Een kitten is een pasgeboren kat. Ze zijn speels maar kwetsbaar, en soms ook erg nieuwsgierig. De taak voor de moederkatten is om ze in de gaten te houden. Als ze oud genoeg zijn worden ze een leerling (na 6 manen) . De namen van de kittens eindigen altijd op -kit.

Zie ookEdit

Voor meer details over de Clans, zie:

Voor meer details over de territoria en katten, zie:

Voor meer details over de godsdienstige geloven van de Clankatten, zie:

VerwijzingenEdit

Hiërarchie en groepen in de Warrior Cats wereld
Clan hiërarchie KittensLeerlingenKrijgersCommandantenLeidersMoederkattenOudstenMedicijnkatten
Ceremonies WakeLeerlingKrijgerCommandantLeiderOudsteMedicijnkatNaamverandering
Stam hiërarchie Zalzijn‎GrotwachtersProoijagers‎KitmoedersHelers/Steenspreker
Overige Algemene ClaninformatieAlgemene StaminformatieKattennamen
Andere groepen EenlingenZwerfkattenBloedClan