Wikia

Geslachtman
Donderclanlogo
LeerlingIcoon
KrijgerIcoon
Schorspelstekening
Schorspels
Leefwijze
Huidig: DonderClan[1]
Vroeger: LeeuwenClan (Modern)[2]
Leeftijd
Leeftijd: Ong. 50 manen (4,17 jaar)
Namen
Leerling:
Krijger:
Schorspoot[1] (Dustpaw)
Schorspels (Dustpelt)
Familie
Partner:
Zonen:

Dochters:
Broer:
Varenwolk
Spinloper, Spitspoot, Sparnaald, Vospoot
Donskit, Moskit, IJspoot
Ravenpoot
Opleiding
Mentor(s): Roodstaart,[1] Donkerstreep[3]
Leerling(en): Aspels,[4] Vosstaart (tijdelijk),[5] Kwiklicht,[6] Hazelstaart[7]
Verschijningen
Levend: De wildernis in, Water en vuur, Geheimen, Voor de storm, Gevaar!, Vuurproef, Vuursters missie, Middernacht, Maannacht, Dageraad, Sterrenlicht, Schemering, Zonsondergang, Het tweede gezicht, Duistere rivier, Verbannen, Eclips, Lange schaduwen, Zonsopgang

Schorspels (Origineel: Dustpelt) is een kleine,[8] donkerbruin gestreepte kater[1] met brede schouders en amberkleurige ogen.[bron?]

GeschiedenisEdit

De wildernis in

Nadat Ravenpoot aankondigt dat Schorspoots mentor, Roodstaart, die ook de commandant van de DonderClan is, vermoord werd in een gevecht tegen een RivierClan patrouille, legt Grijspoot tegen Vuurpoot uit dat Schorspoot wel verdrietig zou zijn. Hij wijst dan de donkerbruine leerling aan voor Vuurpoot en vraagt zich af wie Schorspoots nieuwe mentor wordt. Later krijgt Schorspoot Donkerstreep als mentor.
Grijspoot vertelt Vuurpoot over de andere leerlingen: Zandpoot, Schorspoot en Ravenpoot. Zandpoot behandelt Vuurpoot slecht omdat hij een poesiepoes was. Vuurpoot en Grijspoot merken een jong konijn, dat de oudsten delen, op Grijspoot vertelt dat Zandpoot en Schorspoot het waarschijnlijk gebracht hebben. Kleinoor merkt op dat Zandpoot en Schorspoot goede jagers beginnen te worden.
Wanneer Vuurpoot en Grijspoot wat verse prooi gaan eten, vertellen Zandpoot en Schorspoot aan hen dat ze de prooi hebben gevangen en scheppen op dat ze die nacht naar de Grote Vergadering gaan. Wanneer Grijspoot vertelt dat hij en Vuurpoot op patrouille zijn geweest langs de grenzen, antwoordt Schorspoot sarcastisch dat hij zeker weet dat de andere Clans bang voor hen waren.
Schorspoot en Zandpoot vertrekken op jachtpatrouille met hun mentors. Wanneer ze terugkomen met al de verse prooi, vertelt hij Vuurpoot dat hij dankbaar moet zijn, omdat ze al dat voedsel hebben gevangen. Later vertelt Blauwster de Clan dat de training van de leerlingen versneld moet worden. Schorspoot en Zandpoot zijn hierover opgewonden. Ook, wanneer Blauwster aankondigt dat Vuurpoot voor Geeltand moet zorgen als straf, lacht Schorspoot hem uit en zegt dat hij maar beter goed kan zijn in het kraken van vlooien.
Blauwster vertelt aan Vuurpoot dat hij, Grijspoot en Ravenpoot mee mogen naar de Grote Vergadering. Vuurpoot vraagt of Schorspoot en Zandpoot ook meegaan, waarop Blauwster antwoordt dat ze het kamp moeten bewaken. Wanneer Vuurpoot Grijspoot en Ravenpoot hierover vertelt, smeekt Grijspoot dat hij degene wilt zijn die het hen vertelt. Vuurpoot, Grijspoot en Ravenpoot lachen later om hun reactie.
Aan het einde van het boek worden Vuurpoot en Grijspoot eerder krijger dan Schorspoot en Zandpoot, hoewel ze minder lang training hebben gehad. Dit is omdat Vuurpoot en Grijspoot de twee leerlingen zijn die een grote rol hebben gespeeld in het redden van de kittens, die gestolen waren van de DonderClan door Klauwkop, en omdat ze dapper hebben gevochten in het gevecht tegen de SchaduwClan. Schorspoot en Zandpoot vinden dit oneerlijk.

Water en vuur

Schorspoot traint verder met zijn nieuwe mentor en blijft zijn ongenoegen tegen Vuurhart uiten. Wanneer Grijsstreep zegt dat het koud is buiten, zegt Zandpoot dat ze verrast is dat zulke helden kou voelen, voordat ze een waarschuwende blik van Witstorm krijgt. Grijsstreep vertelt Vuurhart dat hij hoopt dat ze de hele dag achter blauwe eekhoorns moeten aanjagen.
Zijn vijandigheid tegen Vuurhart neemt alleen maar toe als Zandpoot meer aandacht geeft aan Vuurhart, die haar gered heeft van het vallen van een klif, dan hem. Terwijl hij patrouilleert met Tijgerklauw, komt Schorspoot terug naar het kamp met een boodschap dat Blauwster naar het donderpad moet komen om bewijs van SchaduwClanjagers te zien. Hij vertelt Vuurhart dat het dringende is. Schorpoot vertelt dat Tijgerklauw heeft gevraagd om Blauwster, niet om een poesiepoes die krijger speelt. Vuurhart zegt hem dat, als hij snel genoeg is met het kattekruid, hij Tijgerklauw kan ontmoeten bij het donderpad, maar Schorspoot blijft aandringen Blauwster het zelf moet zien. Uiteindelijk vertelt de leerling waar Tijgerklauw is.
Na een patrouille vertelt Schorspoot Vuurhart en Zandpoot dat het eruit zag alsof ze allebei plezier hadden gehad en hij snauwt naar Vuurhart, vragend of hij nog een RivierClankat verdronken had. Hij hoopt dat Zandpoot het ermee eens zou zijn, maar, tot zijn ongenoegen, doet ze dat niet.
Wanneer Vuurhart Wolkkit naar de Clan brengt, is Schorspoot het totaal niet eens met zijn beslissing. Daarna kondigt Blauwster aan dat, zoals Grijsstreep zei, ze meer krijgers nodig hebben en Schorspoot merkt op dat Grijsstreep zelf in een poesiepoes is aan het veranderen. Wanneer Langstaart opmerkt dat Wolkkit goed te zien zal zijn voor de prooi, zegt Schorspoot dat prooi hem misschien zou aanzien als een harige paddenstoel.
Wanneer Zandpoot samentongt met Vuurhart, kijkt Schorspoot hem vuil aan vanuit het leerlingenhol, terwijl hij zijn jaloezie en verrassing niet kan verbergen. Later, wanneer Brokkelster en de zwerfkatten aanvallen, proberen hij en Zandpoot een beschermende linie te maken en valt dadelijk aan. Hij vertelt Sintelpoot ook weg te gaan en dat ze moet gaan schuilen bij de oudsten en de kittens zodat ze niet vermoord wordt. Na de aanbeveling van Vuurhart worden Schorspoot en Zandpoot krijgers, met als nieuwe namen Schorspels en Zandstorm.

Geheimen

Binnenkort

Voor de storm

Binnenkort

Gevaar!

Binnenkort

Vuurproef

Schorspels vraagt aan Vuurster wanneer Varenpoot een nieuwe mentor krijgt, door het incident met Voskit, vinden hij en Varenpoot het een beetje gevaarlijk. Hij vraagt of hij mentor van haar kan worden maar dat keurt Vuurster af, hij zou namelijk niet hard genoeg voor haar kunnen zijn. Eerst is hij boos, maar daarna ziet hij dat ook wel in.

Middernacht

Schorspels is partner met Varenwolk hun eerste nest Spinpoot en Spitspoot zijn leerlingen. Ze hebben ook een tweede nest Moskit, Donskit en Sparkit. Schorspels heeft ook een nieuwe leerling Kwikpoot de dochter van Vuurster.
Binnenkort meer

Maannacht

Binnenkort

Dageraad

Binnenkort

Sterrenlicht

Binnenkort

Schemering

Binnenkort

Zonsondergang

Binnenkort

In De macht van drie reeksEdit

Het tweede gezicht

Binnenkort

Duistere rivier

Binnenkort

Verbannen

Binnenkort

Eclips

Binnenkort

Lange schaduwen

Binnenkort

Zonsopgang

Binnenkort

In SupereditiesEdit

Vuursters missie

Binnenkort

FamilieEdit

LedenEdit

Partner:

Varenwolk:[9] Levend (volgens Zonsopgang)

Zonen:

Spinloper:[9] Levend (volgens Zonsopgang)
Spitspoot:[9] Dood, lid van de SterrenClan
Sparnaald:[10] Levend (volgens Zonsopgang)
Vospoot:[7] Levend (volgens Zonsopgang)

Dochters:

Donskit:[10] Dood, lid van de SterrenClan
Moskit:[10] Dood, lid van de SterrenClan
IJspoot:[7] Levend (volgens Zonsopgang)

Kleinzoon:

Paddekit: Levend (volgens Zonsopgang)

Kleindochters:

Rozenkit: Levend (volgens Zonsopgang)
Lindekit:[11] Levend (volgens Zonsopgang)
Duifkit:[11] Levend (volgens Zonsopgang)

Broer:

Ravenpoot:[12] Levend (volgens Dageraad)

StamboomEdit

Roodstaart

Vlekneus

Witstorm

Zie meer
 
Onbekend
 
Onbekend

Zie meer
 
Zandstorm
 
Vlierkit
 
Tulpkit
 
Aspels
 
Varenwolk
 
Schorspels
 
Ravenpoot

Spitspoot
 
Moskit
 
Donskit
 
Witvleugel
 
Sparnaald
 
Vospoot
 
IJspoot

Spinloper
 
Madelief
 
Zie meer

Duifkit
 
Lindekit

Rozenkit
 
Paddekit

    = Kater

    = Vrouwtjeskat

    = Geslacht onbekend

CeremonieEdit

Krijger ceremonieEdit

Blauwster: "Ik, Blauwster, leider van de DonderClan, roep mijn krijgervoorouders op om neer te kijken op deze twee leerlingen. Zij hebben hard getraind om de werking van uw nobele krijgscode te begrijpen en op hun beurt beveel ik hen aan als krijgers. Zandpoot, Schorspoot, zweren jullie de krijgscode in ere te zullen houden en deze Clan te verdedigen en beschermen, met gevaar voor eigen leven?"
Zandpoot en Schorspoot: "Ik zweer het."
Blauwster: "Dan geef ik jullie nu uit naam van de SterrenClan jullie krijgersnaam: Zandpoot, van nu af aan zul jij bekend staan als Zandstorm. De SterrenClan eert je moed en je kracht, en wij heten je welkom als volwaardig krijger van de DonderClan. Schorspoot, van nu af aan zal jij bekend staan als Schorspels. De SterrenClan eert je dapperheid en je eerlijkheid, en wij heten je welkom als volwaardig krijger van de DonderClan."
Iedereen: "Zandstorm! Schorspels! Zandstorm! Schorspels!"
—Zandstorm en Schorspels' krijger ceremonie Water en vuur, pagina's 323 - 324

VerwijzingenEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Vermeld in De wildernis in, de Clans
  2. Vermeld in Vuurproef, pagina 257
  3. Vermeld in De wildernis in, pagina 68
  4. Vermeld in Voor de storm, pagina 57
  5. Vermeld in Vuursters missie, pagina 146
  6. Vermeld in Middernacht, de Clans
  7. 7,0 7,1 7,2 Vermeld in Het tweede gezicht, de Clans
  8. Vermeld in De wildernis in, pagina 60
  9. 9,0 9,1 9,2 Vermeld in Vuursters missie, pagina 36
  10. 10,0 10,1 10,2 Vermeld in Middernacht, pagina 27
  11. 11,0 11,1 Vermeld in Zonsopgang, pagina 352
  12. Vermeld op Vicky's Facebook Pagina