Wikia

Geslachtvrouw.png
Donderclanlogo.png
MedicijnkatIcoon.png
Sterrenclanlogo.png
Spikkelbladsportret.png
Spikkelblad
Leefwijze
Huidig: DonderClan[1]
Dood
Doodsoorzaak: Vermoord door Klauwkop[2]
Residentie: SterrenClan[3]
Namen
Medicijnkat: Spikkelblad[1]
Familie
Zus: Wilgvacht
Medicijnkat positie
Opvolger: Geeltand[4]
Verschijningen
Levend: De wildernis in
Dood: Water en vuur, Geheimen, Voor de storm, Gevaar!, Vuurproef, Vuursters missie, Maannacht, Dageraad, Sterrenlicht, Schemering, Zonsondergang, Het tweede gezicht, Eclips, Lange schaduwen

Spikkelblad (Origineel: Spottedleaf) is een kleine,[5] soepele,[6] slanke[7] donkere lapjespoes[1] met amberkleurige en bruine vlekken,[8] een witte borst[9] en kleine witte poten, een zwartgepunte staart,[10] een zachte[11] roze neus,[12] en een zachte vacht.[4] De vacht rond het ene oog is donkerder dan bij het andere, ze heeft een gevlekte kop,[6] warme,[13] grote, bleke,[6] heldere[14] amberkleurige ogen[13] en een zachte stem.[15]

GeschiedenisEdit

De wildernis in

Spikkelblad is de medicijnkat van de DonderClan. Ze verzorgt Ravenpoots wonden als hij terugkomt van het gevecht om de Zonnerotsen, waarbij ze niet kort daarna een Profetie van de SterrenClan krijgt. Op een gegeven moment probeert ze de gewonde en de niet-Clangeborene Geeltand te helpen, maar Geeltand weigert haar hulp. Vuurpoot komt verschillende keren langs bij haar, ze is meestal erg op haar gemak bij zijn aanwezigheid. Ze geeft hem ook reiskruiden voor de reis die Vuurpoot en Grijspoot samen met Blauwster moet maken. Spikkelblad wordt vermoordt in een gevecht met de SchaduwClan door Klauwkop.

Water en vuur

Spikkelblad geeft Vuurhart een waarschuwing over een krijger die hij niet kan vertrouwen. Vuurhart begrijpt het verkeerd en denkt dat het over Grijsstreep gaat. Later bleek dat het Tijgerklauw was, die hij niet kon vertrouwen. Toen Brokkelster en zwerfkatten aanvielen, werd Vuurhart aangevallen door Klauwkop, de moordenaar van Spikkelblad, maar Spikkelblad is er om Vuurhart te helpen en de overwinning te brengen. Klauwkop wordt uiteindelijk gedood door Grijsstreep.

Geheimen

Spikkelblad ontmoet Vuurhart in een droom. Ze vertelt hem om haar te volgen en wanneer de twee stoppen op de top van een heuvel met uitzicht op een enorme stuk water. Spikkelblad herinnert hem dat het water het vuur kan doven. Nadat Tijgerklauw wordt verbannen, komt ze weer in een droom van Vuurhart. Ze vertelt Vuurhart dat de SterrenClan roept en dat hij niet bang moet zijn. Vuurhart denkt eerst dat Spikkelblad zijn dood had voorspeld, maar wanneer Blauwster aankondigt dat Vuurhart de nieuwe commandant wordt, denkt hij over wat Spikkelblad had gezegd. Hij begrijpt nu wat Spikkelblad bedoelde, dat Vuurhart zijn taak goed moest uitvoeren voor de SterrenClan.

Voor de storm

Spikkelblad komt weer voor in een droom van Vuurhart, maar hij krijgt nu een nieuwe voorspelling van haar: "Pas op voor een vijand die nooit slaapt." Vuurhart denkt er verkeerd over en denkt dat ze spreekt over de SchaduwClan katten op het DonderClan terrein. Eigenlijk bedoelde Spikkelblad dat hij moet oppassen voor Tijgerklauw, want hij is nog steeds op de loer in het bos. Daarna komt Vuurhart weer in een droom, waar ze niet praten en waar Spikkelblad stil blijft staan in het donker (zodat Vuurhart haar nauwelijks kan zien). Ineens komen er twee tweebeenkittens en Spikkelblad vlucht. Op dit punt ruikt Vuurhart vuur en wordt wakker. Vlak na de dood van Geeltand door de brand, vraagt Vuurhart zich af of Spikkelblad haar mee had genomen naar de SterrenClan, omdat hij Spikkelblad rook. Hij hoort dan Spikkelblad's stem in zijn oor zeggen dat Geeltand veilig is in SterrenClan. Dit stelt hem gerust.

Gevaar!

Wanneer Vuurhart haar weer ziet in zijn dromen, samen met de medicijnkat Geeltand. Vertelt Spikkelblad hem dat dit een plaats is waar de strijd niet zal worden uitgevochten en ook geen bloed zal vloeien. Reist Vuurhart naar de WindClan en smeekt om een vredige ontmoeting tussen de DonderClan en de WindClan. Zij verschijnt later nog een keer in een van Vuurharts dromen. Vuurhart hoort haar stem in zijn oor met een kleine verandering van een eerdere voorspelling die ze hem gaf.

Vuurproef

Ze verschijnt op Vuurharts leidersceremonie bij de Maansteen om hem zijn achtste leven te geven, samen met de gave van de liefde. Ze draagt hem op om alle katten de liefde te geven, vooral Zandstorm. Later, toen Vuurster dacht over wie hij tot commandant zou benoemen, zocht hij hulp van Spikkelblad, dus hij neemt een dutje. Spikkelblad vertelt hem dat het zijn beslissing is, en niet die van de SterrenClan. Vuurster kiest Uiteindelijk Witstorm vanwege zijn ervaring en wijsheid en omdat Witstorm altijd de krijgscode zeer serieus neemt. Wanneer Vuurster vecht met Schruk na het verlies van zijn eerste leven, voelt hij Spikkelblad, snel en vastberaden, met hem vechten. Na het gevecht met de BloedClan, voelt Vuurster de aanwezigheid van Spikkelblad en hij voelt ook een golf van verdriet alsof ze die dag pas was overleden in plaats van een paar manen eerder.

Maannacht

Spikkelblad bezoekt Loofpoot, de DonderClanleerling van de medicijnkat, in een droom bij de Maansteen. Loofpoot vraagt haar of ze weet waar Kwikpoot is. Spikkelblad antwoordt dat Kwikpoot veilig is. Ze zegt ook, dat ze vanaf dat moment op haar zou passen en alles wat ze deed gezien werd door haar, toen ontwaakte Loofpoot en verdween ze. Spikkelblad bewijst haar woorden als ze Loofpoot redt als ze in de rivier valt in RivierClan gebied. Gelukkig had Mistvoet Rietsnor al uit het water gesleept. Spikkelblad herinnert Loofpoot de spinnenwebben te gebruiken voor de snee op zijn schouder, om het water uit de wond te krijgen en te helpen om zijn natte vacht warm en droog te houden.

Dageraad

Spikkelblad komt Kwikpoot tegen in een mysterieuze droom, maar wanneer ze elkaar begroeten verdwijnt Spikkelblad. Kwikpoot is verbaasd en begint te jagen. Plotseling verandert het bos in een onbekende plek voor Kwikpoot. Ze schreeuwt om Spikkelblad en ze verschijnt een paar tellen later. Spikkelblad vraagt Kwikpoot om haar te volgen en al snel komen de twee bij de plek waar Loofpoot en de andere vermiste katten werden gevangen genomen door Tweebenen. Kwikpoot vraagt of ze in staat zijn om hen te redden en Spikkelblad antwoordt door te zeggen dat ze het hoopt.

Sterrenlicht

Wanneer Geeltand de SterrenClan vertelt over de: 'Voordat er vrede is, zal bloed vloeien en het meer zal rood worden"-voorspelling, probeert Spikkelblad te zien of Vuurster betrokken is. Blauwster vertelt haar zachtjes dat ze hem niet kunnen beschermen en Spikkelblad antwoordt door te zeggen dat ze alles zal doen wat ze kan om hem toch te beschermen. Ze vertelt Loofpoel dat ze de juiste plaats heeft gevonden voor de Clans om zich te vestigen. Spikkelblad leidt Loofpoel, samen met Vosstaart naar een plek waar de medicijnkatten en leiders komen om samen te tongen met de SterrenClan, de Maanpoel, net als bij de Maansteen in het bos.

Schemering

Spikkelblad is één van de katten die Sintelvel kracht geeft voor haar voorspelde dood. Wanneer Loofpoel twijfelt om weg te rennen met Kraaiveder of niet, verschijnt Spikkelblad bij haar en laat ze de goede weg zien. Loofpoel zegt dat ze zoveel van Kraaiveder houdt, dat ze geen medicijnkat meer kan zijn. Ze zegt ook dat Sintelvel Lichthart heeft en dat ze niet nodig is. Later vertelt Spikkelblad haar om haar hart te volgen. Loofpoel denkt dat haar hart bij Kraaiveder hoort, en loopt weg, maar alleen om terug te komen door het nieuws van de dassenaanval. Niet lang daarna bezoekt Spikkelblad Loofpoel, samen met Sintelvels geest om haar te vertellen dat de SterrenClan met haar is, en dat de SterrenClan altijd over haar zal waken.

Zonsondergang

Loofpoel wordt woedend op Spikkelblad omdat zij haar had verteld om haar hart te volgen, in de overtuiging dat als ze niet was weggelopen, Sintelvel niet dood zou zijn. Spikkelblad troost haar, en zegt dat haar hart ligt bij het zijn van een medicijnkat. Toen Loofpoel aan haar vroeg waarom ze haar dit niet verteld had, zei Spikkelblad dat ze moest weten wat ze zou missen. Later ziet Loofpoel Madeliefs kittens achter een vlinder aan jagen. Op een gegeven moment laat Spikkelblad zien dat Sintelkit een reïncarnatie is van Sintelpoot (M3) in een droom.

In De macht van drieEdit

Eclips

Binnenkort

Lange schaduwen

Binnenkort

In SupereditiesEdit

Vuursters missie

Binnenkort

FamilieEdit

LedenEdit

Zus:

Wilgvacht:[16] Dood, lid van de SterrenClan

Neven:

Donkerstreep:[17] Dood, onderkomen onbekend
Grijsstreep:[16] Levend (volgens Lange schaduwen)
Roetvacht:[18] Dood, lid van de SterrenClan
Regensnor: [18]Dood, lid van de SterrenClan

Nichten:

Vosstaart:[18] Levend (volgens Lange schaduwen)

Achterneven:

Stormvacht:[19]Levend (volgens Lange schaduwen)
Hommelkit: Levend (volgens Lange schaduwen)
Molpoot: Dood, lid van de SterrenClan

Achternichten:

Vederstaart:[19] Dood, lid van de SterrenClan
Houtkit: Levend (volgens Lange schaduwen)
Bloesemkit: Levend (volgens Lange schaduwen)
Sintelhart: Levend (volgens Lange schaduwen)
Roosrijp: Levend (volgens Lange schaduwen)
Honingvaren: Levend (volgens Lange schaduwen)

StamboomEdit

Onbekend
 
Onbekend

Zie meer

Witstorm

Taanvlek

Wilgvacht
 
Lappenpels
 
Onbekend
 
Spikkelblad

Stropels
 
Vosstaart
 
Regensnor
 
Roetvacht
 
Donkerstreep
 
Millie
 
Grijsstreep

Zilverstroom
 
Langstaart

Sintelhart
 
Honingvaren
 
Molpoot
 
Roosrijp
 
Houtkit
 
Hommelkit
 
Bloesemkit
 
Vederstaart
 
Stormvacht
 
Beek

    = Kater

    = Vrouwtjeskat

    = Geslacht onbekend

VerwijzingenEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 Vermeld in De wildernis in, de Clans
  2. Vermeld in De wildernis in, pagina 309
  3. Vermeld in Water en vuur, pagina's 308-309
  4. 4,0 4,1 Vermeld in De wildernis in, pagina 311
  5. Vermeld in De wildernis in, pagina 14
  6. 6,0 6,1 6,2 Vermeld in Het tweede gezicht, pagina 49
  7. Vermeld in Vuursters missie, pagina 91
  8. Vermeld in De wildernis in, pagina 128
  9. Vermeld in Maannacht, pagina 206
  10. Vermeld in De wildernis in, pagina 48
  11. Vermeld in Het tweede gezicht, pagina 48
  12. Vermeld in De wildernis in, pagina 57
  14. Vermeld in De wildernis in, pagina 136
  15. Vermeld in De wildernis in, pagina 172
  16. 16,0 16,1 Vermeld op de officiële Warrior Cats site
  17. Vermeld op Vicky's facebook pagina
  18. 18,0 18,1 18,2 Vermeld in Voor de storm, pagina 150
  19. 19,0 19,1 Vermeld in Geheimen, pagina 250

Hoofdpersonages
De originele reeks VuursterGrijsstreepZandstormBlauwsterTijgersterSpikkelbladGeeltandSintelvel
De nieuwe profetie BraamklauwTaanpelsLoofpoelKwiklichtVederstaartStormvachtKraaivederHavikwindMotvleugel
De macht van drie GaaivederHulstloofLeeuwvlamBriespelsRotsSol
Supereditie VuursterZandstormHemelwaker
Medicijnkatten
DonderClan ValkvleugelSpikkelbladGeeltandSintelvelLoofpoel
SchaduwClan MolpelsGeeltandLoopneusKleinwolk
WindClan MeesvleugelSparneus
RivierClan IJssnorModderpelsMotvleugel
HemelClan HertenstapEchozang

Around Wikia's network

Random Wiki