Wikia

Dat zal ik ook niet. Ik zal voor altijd bij je blijven, dat beloof ik.

– Vederstaart tegen Kraaipoot in Maannacht, pagina 323
Vederstaartsportret
Vederstaart
Leefwijze
Huidig: RivierClan
Vroeger: DonderClan, TijgerClan (Modern), LeeuwenClan (Modern)
Leeftijd
Leeftijd: Ong. 30 manen (2,5 jaar) tijdens haar dood
Dood
Doodsoorzaak: Kracht van de val
Residentie: SterrenClan en de Stam der Eeuwige Jacht
Namen
Kitten:
Leerling:
Krijger:
Vederkit (Featherkit)
Vederpoot (Featherpaw)
Vederstaart (Feathertail)
Familie
Moeder:
Vader:
Pleegmoeder:
Broer:
Halfzussen:
Halfbroer
Partner:
Zilverstroom
Grijsstreep
Mospels
Stormvacht
Houtkit, Bloesemkit
Hommelkit
Kraaiveder (onofficieel)
Opleiding
Mentor(s): Mistvoet,[bron?] Zandstorm (tijdelijk)[1]
Verschijningen
Levend: Geheimen, Voor de storm, Gevaar!, Vuurproef, Vuursters missie, Middernacht, Maannacht
Dood: Maannacht, Dageraad, Sterrenlicht, Schemering, Zonsondergang, Verbannen

Vederstaart (Origineel: Feathertail) is een lichte,[2] zilvergrijs[3] gestreepte poes[2] met een vederachtige staart[bron?] en blauwe ogen.[2]

GeschiedenisEdit

Geheimen

Vederkit en haar broer Stormkit zijn geboren van Zilverstroom en Grijsstreep bij de Zonnerotsen. Na hun geboorte gaat hun moeder, Zilverstroom, dood omdat ze te veel bloed heeft verloren. Hun vader is erg verdrietig.
Ze worden meegenomen naar de Clan van hun vader, de DonderClan, waar ze worden verzorgd door Goudsbloem, samen met haar twee eigen kittens Braamkit en Taankit. De RivierClan is het er niet mee eens dat de twee kittens in de DonderClan worden gehouden en zeggen dat halfClan-jongen thuishoren in de Clan van de moeder. Grijsstreep wil niet dat er een conflict ontstaat tussen de twee Clans, dus neemt hij zijn jongen mee naar de RivierClan. Later, als hij bij de grens aankomt, besluit hij dat hij bij samen met zijn jongen in de RivierClan wil leven. Daar wordt Mospels de pleegmoeder van Vederkit en Stormkit.

Voor de storm

Vederkit leeft voort in de RivierClan. Haar vader is erg trots op zijn jongen en zegt dat Vederkit erg op haar moeder lijkt, ook al kan ze het de moederkatten soms moeilijk maken. Grijsstreep zegt ook dat zijn jongen erg geliefd zijn in de RivierClan, vooral bij hun grootvader, Kromster.
Als de DonderClan tijdelijk bij de RivierClan blijft na de brand, laat Grijsstreep Vuurhart zijn jongen zien. Vuurhart zegt dan dat ze goede krijgers zullen zijn, net als hun vader.

Gevaar!

Vederkit en haar broer leven nog steeds in de RivierClan nadat Grijsstreep tijdens een gevecht bij de Zonnerotsen weer is teruggekeerd naar de DonderClan. Zij en haar broer zijn opgelucht als ze erachter komen dat hun vader niet dood was gegaan toen hij niet meer terugkwam. Ze zijn bijna oud genoeg om leerling te worden, en ze voelen zich meer thuis in hun moeders geboorteClan dus blijven ze in de RivierClan wonen.

Vuurproef

Vederpoot wordt leerling, haar mentor wordt Mistvoet.
Vederpoot en Stormpoot worden door de TijgerClan onder leiding van Tijgerster gevangen genomen, samen met Steenvacht en Mistvoet, voor hun halfClan-afkomst. De vier katten worden gevangen gehouden in een oud vossenhol en sterven bijna totdat Tijgerster besluit Steenvacht en de twee leerlingen uit het hol te halen. Steenvacht daagt hem uit en zegt dat zijn loyaliteit voor de Clan nooit zal verdwijnen en dat er geen reden is voor zijn brutaliteiten. Tijgerster daagt hem ook uit en zegt dat hij zijn loyaliteit moet bewijzen door Vederpoot en Stormpoot te doden. Steenvacht weigert, dus draagt Tijgerster Donkerstreep op om hem te doden. Steenvacht vecht dapper en wint van Donkerstreep, totdat Tijgerster Zwartvoet commandeert om mee te vechten, waarna hij uiteindelijk Steenvacht doodt. Vederpoot en Stormpoot worden teruggeleid naar hun gevangenis, waar ze het tragische nieuws aan Mistvoet mededelen.
Later worden alle drie de katten gered door Ravenpoot, Grijsstreep en Vuurster en worden opgenomen in de DonderClan. Omdat ze zich in een ander territorium bevinden biedt Grijsstreep aan om Stormpoot, Vederpoot en Mistvoet te trainen. Wanneer alle vier de Clans vechten met de BloedClan doodt Vederpoot samen met Stormpoot, Braampoot, Aspoot en Taanpoot Bots, de BloedClan commandant, om de moord op Witstorm (de vormalige DonderClan commandant) te wreken. Nadat het gevecht met de BloedClan over is, maken Stormpoot en Vederpoot de keuze om terug te gaan naar hun geboorte Clan, de RivierClan, en nemen afscheid van hun vader Grijsstreep voor ze weggaan. Vuurster vertelt Vederpoot en Stormpoot dat hun vader de nieuwe DonderClan commandant is, beiden zijn ze erg trots op hem.

Middernacht

Vederstaart wordt gekozen door Eikenhart, de voormalige RivierClancommandant, om de uitverkoren RivierClankat te zijn die op reis gaat om Middernacht te spreken. Eikenhart vraagt Blauwster plagend of Vederstaart niet goed getraind was, omdat haar mentor, Mistvoet, hun kitten is. Vederstaart wordt gekozen, samen met Braamklauw van de DonderClan, Taanpels van de SchaduwClan en Kraaipoot van de WindClan. Haar broer, Stormvacht, wil echter ook mee op reis om haar te beschermen, hij vreest namelijk voor haar veiligheid.
Wanneer Kwikpoot vast zit in een hek tijdens de reis, halen Vederstaart en Taanpels haar er rustig uit door op zuring te kauwen en het fijngekauwde mengsel te wrijven over de vacht van de jongere kat, waardoor het glad werd en ze kon ontsnappen, terwijl de anderen door bleven ruziën.
Een paar dagen na hun ontmoeting met de twee enorme Poesiepoezen, krijgt Vederstaart het zoutwaterteken van de SterrenClan. Ze vertelt het aan Braamklauw, die de eerste van de groep was die het teken kreeg. Braamklauw zegt dat Kraaipoot de enige is die nog geen teken heeft gehad en vraagt Vederstaart hem niet te vertellen over haar teken. Vederstaart is het oneens met Braamklauw en zegt dat Kraaipoot niet zo slecht is: ze legt uit dat hij gewoon alleen is, terwijl zij Stormvacht heeft en Braamklauw Kwikpoot en Taanpels.
Naarmate ze verder reizen ontmoeten ze een enorme hond tijdens het oversteken van een open veld. Braamklauw vlucht een boom in na het horen van een stem in de boom. De anderen volgen hem, maar Vederstaart kan er niet bij omdat de hond haar weg blokkeert. Kraaipoot springt daarom uit de boom en leidt de hond af, zodat Vederstaart tijd heeft om zichzelf in de veiligheid van de boom te brengen. Kraaipoot komt later terug en springt opnieuw de boom in. Nadat de hond weg is ontmoeten de katten de stem uit de boom, de stem van de kat Snorre.
Tijdens de reis krijgt Vederstaart een oogje op Kraaipoot. Zij is de enige die Kraaipoot begrijpt, langs zijn opvliegende karakter heenkijkt en iets leuks aan hem gaat vinden. Ze weet dat hij een zachte kant heeft en wil gewoon bewijzen aan de rest van de groep dat hij net zo dapper en sterk is als welke andere krijger dan ook. Het wordt door Braamklauw gezegd dat Vederstaart waarschijnlijk de enige kat was die Kraaipoot een domme haarbal kon noemen en er mee weg kwam.

Maannacht

Vederstaart reist met de andere vijf katten door de bergen op hun terugreis naar het woud, waar ze de Stam ontmoeten die erg geïnteresseerd zijn in haar broer, Stormvacht, die volgens de Stam hen moet redden van de woeste bergleeuw, Scherptand. Ze vertellen dat de profetie spreekt van een zilveren kat die hen zal verlossen.
Vederstaart en Kraaipoot hebben al een tijdje gevoelens. Stormvacht wijst haar erop dat het onmogelijk is dat ze samen kunnen zijn en confronteert haar met wat er met hun ouders is gebeurd en dat ze bijna dood waren geweest om hun halfClan-afkomst. Toch geeft Vederstaart niet op en praat later, nadat ze Stormvacht hebben bevrijd van de Stamkatten, met Kraaipoot waarbij hij zegt dat ze niet weten of er nog wel vier Clans blijven bestaan en ze moeten afwachten wat er in de toekomst gaat gebeuren, waarbij ze verklaren toch bij elkaar te blijven.
Later komen ze de verstoten Stamkatten Klauw, Vogel en Rots tegen. Wanneer Stormvacht een droom van Zilverstroom krijgt die hem vertelt dat ze terug moeten gaan om de Stam te redden, bedenken ze een goed plan en voeren ze die uit om Scherptand te doden. Helaas gaat dit niet volgens plan en Scherptand valt de Stam aan. Wanneer Vederstaart ziet dat Kraaipoot door de bergleeuw in het nauw wordt gedreven, zegt ze dat de stemmen in haar hoofd haar duidelijk zijn, waarna ze op een uithangende grotpiek springt en naar beneden stort. De piek doodt Scherptand, maar Vederstaart blijft roerloos op de grond liggen, waarna blijkt dat niet Stormvacht, maar Vederstaart de beloofde zilveren kat was die volgens de profetie Scherptand zou doden en de Stam zou redden. Kraaipoot, Stormvacht, Taanpels, Braamklauw en Kwikpoot lopen langzaam naar haar toe en Stormvacht ziet een fonkeling van Zilverstroom bij de waterval. Vederstaart opent voor de laatste keer haar ogen en vertelt haar broer dat hij nu zonder haar verder moet. Ze belooft Kraaipoot dat ze altijd bij hem zal blijven. Daarna sterft Vederstaart en Stormvacht ziet haar voor de laatste keer als weerspiegeling met Zilverstroom bij de waterval.

Dageraad

Binnenkort

Sterrenlicht

Vederstaart is één van de SterrenClankatten wanneer Loofpoot de Maanpoel ontdekt, ze vertelt haar dat ze de hemel van de SterrenClan en die van de Stam der Eeuwige Jacht bewandelt. Ze zegt ook tegen Loofpoot dat ze Kraaiveder moet vertellen dat hij niet om haar moet rouwen om haar en dat het nog vele manen zal duren voor ze elkaar weer zullen zien.
Later, als Loofpoot, nu Loofpoel, bijna van de stenen rand in de afgrond van het kamp valt, komt Kraaiveder om haar te redden. Maar als hij op de rand staat verroert hij zich niet, hij herinnert zich Vederstaarts dood en dat hij haar niet had kunnen redden. Loofpoel zegt tegen hem dat het niet zijn schuld was, en net op tijd redt hij haar van de val. Dan verklaart hij zijn liefde voor haar en vraagt hoe hij van haar kan houden zo vlak na Vederstaarts dood.

Schemering

Vederstaart komt voor in een droom die Loofpoel heeft tijdens de haar bezoek aan de Maanpoel. Ze zegt dat ze het niet erg vindt dat Kraaiveder op Loofpoel verliefd is geworden.

Zonsondergang

Vederstaart neemt Loofpoel mee naar Wilgpoots droom om haar over de SterrenClan te vertellen.

In De macht van drieEdit

Verbannen

Binnenkort

In SupereditiesEdit

Vuursters missie

Binnenkort

TriviaEdit

FoutenEdit

  • Ze wordt beschreven met amberkleurige ogen.[4]

FamilieEdit

LedenEdit

Moeder:

Zilverstroom:[bron?] Dood, lid van de SterrenClan

Vader:

Grijsstreep:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)

Pleegmoeder:

Mospels:[4] Levend (volgens Zonsopgang)

Broer:

Stormvacht:[bron?] Levend (volgens Eclips)

Halfzussen:

Houtkit:[5] Levend (volgens Zonsopgang)
Bloesemkit:[5] Levend (volgens Zonsopgang)

Halfbroer:

Hommelkit:[5] Levend (volgens Zonsopgang)

Grootmoeder:

Wilgvacht:[6] Dood, lid van de SterrenClan

Grootvaders:

Kromster:[7] Dood, lid van de SterrenClan
Lappenpels:[6] Dood, lid van de SterrenClan

Tantes

Zandstorm:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Nachtkit:[bron?] Status onbekend
[[Mistkit (DC)|Mistkit}]:[bron?] Status onbekend

Oom

Tijgerster:[bron?] Dood, onderkomen onbekend

Half tante:

Vosstaart:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)

Half ooms:

Donkerstreep:[8] Dood, onderkomen onbekend
Langstaart:[9] Levend (volgens Zonsopgang)
Roetvacht:[bron?] Dood, lid van de SterrenClan
Regensnor:[bron?] Dood, lid van de SterrenClan
Lynxkit:[10] Dood, lid van de SterrenClan
Snelpoot:[10] Dood, lid van de SterrenClan

Oudtantes:

Spikkelblad:[11] Dood, lid van de SterrenClan
Luipaardvoet:[bron?] Status onbekend

Oudoom

Roodstaart:[bron?] Dood, lid van de SterrenClan

Nichten

Loofpoel:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Kwiklicht:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Taanpels:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Motvleugel:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Hulstloof:[bron?] Dood, onderkomen onbekend
Dauwpoot:[bron?] Status onbekend

Neven

Havikwind:[bron?] Dood, onderkomen onbekend
Braamklauw:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Gaaiveder:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Leeuwvlam:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Vlampoot:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)
Tijgerpoot:[bron?] Levend (volgens Zonsopgang)

Half neef:

Molpoot:[12] Dood, lid van de SterrenClan

Half nichten:

Sintelhart:[12] Levend (volgens Zonsopgang)
Honingvaren:[12] Dood, onderkomen onbekend
Roosrijp:[12] Levend (volgens Zonsopgang)

StamboomEdit

Onbekend
 
Onbekend

Zie meer

Witstorm

Taanvlek

Wilgvacht
 
Lappenpels
 
Onbekend
 
Spikkelblad

Stropels
 
Vosstaart
 
Regensnor
 
Roetvacht
 
Donkerstreep
 
Millie
 
Grijsstreep

Zilverstroom
 
Langstaart

Sintelhart
 
Honingvaren
 
Molpoot
 
Roosrijp
 
Houtkit
 
Hommelkit
 
Bloesemkit
 
Vederstaart
 
Stormvacht
 
Beek

    = Kater

    = Vrouwtjeskat

    = Geslacht onbekend

Verwijzingen Edit

  1. Vermeld in Vuurproef, de Clans
  2. 2,0 2,1 2,2 Vermeld in Middernacht, pagina 62
  3. Vermeld in Geheimen, pagina 275
  4. 4,0 4,1 Vermeld in Voor de storm, pagina 322
  5. 5,0 5,1 5,2 Vermeld in Eclips, pagina 197
  6. 6,0 6,1 Vermeld op Vicky's facebook pagina
  7. Vermeld in Water en vuur, pagina 184
  8. Vermeld op Vicky's facebook pagina
  9. Vermeld op Vicky's facebook pagina
  11. Vermeld op de officiële Warrior Cats site
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Vermeld in Zonsondergang, pagina 43