Wikia

Warrior Cats

Voor de storm/Algemeen

< Voor de storm

579pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

"Nee, niet over regen, maar over een grote nieuwe dageraad die onze Clan wacht. In die lichtstraal hebben onze voorouders mij de toekomst getoond en het zal een glorieuze toekomst zijn!"

Loopneus tegen de SchaduwClan in Voor de storm, pagina's 13-14
OS-4-NL.jpg
Voor de storm
Warriors: Rising Storm
Algemeen
Auteur: Kate Cary[1]
Vertaler: Huberte Vriesendorp[1]
Vormgever: Josefine Sweerman[1]
Details
Datum van uitgave: 1 december 2010
Identificatie: ISBN 9789078345312
Uitvoering: Hardcover, Paperback
Hoofdstukken: 30
Pagina's: 381
Chronologie
Voorganger: Geheimen
Opvolger: Gevaar!

Voor de storm is het vierde boek van de eerste reeks van de Warrior Cats. De kat op de omslag is Geeltand[2]

ToewijdingenEdit

Voor Denise – Dichter bij een lied kon ik niet komen.
Met mijn speciale dank aan Kate Cary.

De samenvattingEdit

Tijdens de snikhete zomer krijgt Vuurhart een aantal verontrustende visioenen. Hoewel Tijgerklauw is verbannen, is hij er helemaal niet gerust op dat de DonderClan geen last meer van Tijgerklauw zal hebben. Ondertussen heeft hij, als jonge commandant, zijn poten vol aan de eigenwijze Wolkpoot en maakt hij zich ernstig zorgen over Blauwster. De leider van de DonderClan is geen schaduw meer van wat ze ooit was. Alles lijkt te wijzen op een naderende storm.

CommentaarEdit

"Dit boek is niet geschikt voor gevoelige harten, maar fans van de serie kunnen niet wachten op het volgende deel." – School Library Journal
'Een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen! De personages zijn zo uitgebreid beschreven, dat ze ook echt gaan "leven"!' – Publishers Weekly

Het verhaal

In de proloog, is Loopneus, de SchaduwClan medicijnkat, aan het waken over Nachtster die ernstig ziek is, net als veel ander SchaduwClan katten. Wanneer Loopneus een angstaanjagende kreet hoort van een uil, is hij bezorgt, omdat uilen een voorteken van de dood zijn. Als hij naar de Zilverpels kijkt, ziet hij dat de hemel bedekt is met wolken en hij vraagt zich af of hun voorouders hen, wegens de ziekte, hebben verlaten. Vervolgens verschuiven de wolken zodat een enkele ster duidelijk word. Zijn lichtstraal word gezonden naar het nest van Nachtster. Loopneus is hoopvol dat de SterrenClan nog steeds over de SchaduwClan waakt. Wanneer hij stilte geeft als dank voor de SterrenClan, hoort hij stemmen fluisteren in zijn hoofd, die hem vertellen over een glorieuze toekomst voor de SchaduwClan.
Vervolgens vliegt de uil, van eerder, recht op het nest van Nachtster af. Loopneus denkt dat de uil de geur van ziekte bij Nachtsters hol rook en dat hij hem een makkelijke prooi vond, echter vliegt de uil dan weer weg en de ster verdwijnt. Loopneus hoort de katten piekeren over de uil en vragen of hij kittens heeft meegenomen en waarom hij zo dicht bij het kamp kwam. Loopneus verlaat het nest om hen te kalmeren. Hij vertelt hen over de glorieuze toekomst voor de SchaduwClan.
Vuurhart is de nieuwe commandant van de DonderClan, maar de verbannen Tijgerklauw achtervolgt hem nog steeds in zijn dromen. Hij vraagt zich af of de DonderClan klaar zou zijn als Tijgerklauw zou aanvallen. De meeste katten zijn nog steeds geschokt over Tijgerklauws verraad en sommige katten zijn nog steeds gewond van het gevecht tegen, door Tijgerklauws geleide, zwerfkatten. De oudsten maken zich zorgen over de verbroken commandanten ceremonie, en gaan er meer akkoord dat Vuurharts commandantschap een donkere tijd voor de Clan zal zijn.
Blauwster lijkt niet meer als zichzelf; haar geest en trots is beschadigd door de schok van Tijgerklauws verraad. Ze weigert om de normale leider-staken te doen, en Vuurhart moet over de Clan waken en alles organiseren, van het organiseren van patrouilles tot het kiezen van mentors. Op een gegeven moment, beslist Blauwster om naar de Maansteen te gaan voor advies van de SterrenClan, maar een WindClan patrouille laat hen niet passeren, ze doen vijandig omdat de DonderClan Brokkelstaart beschuting gaf. Met gevolg dat Blauwster verder blijft glijden in paranoia, besluitend dat de SterrenClan haar Clan niet meer wil helpen.
Snel daarna, zijn er mysterieuze SchaduwClan geuren te vinden op het territorium. Twee SchaduwClan krijgers, Kleinwolk en Witkeel, beide katten stinkend naar ziekte, struikelen naar het DonderClan kamp en vragen om hen te genezen. Geeltand herkent de ziekte onmiddelijk en stuurt de twee katten weg. Niet lang daarna, ondekt Vuurhart dat Sintelvel de twee SchaduwClan katten in het gehiem aan het behandelen is. Ze belooft om de katten weg te sturen zodra ze hersteld zijn.
Vuurhart heeft het ook moeilijk met zijn neef, en leerling Wolkpoot, rescpectloosheid voor de krijgscode en ontdekt dat hij vaak naar de tweebeenplaats gaat en de zorg aanneemt van tweebenen. Op een dag wordt Wolkpoot gevangen door tweebenen, en wordt weggevoerd in een monster. De Clan katten concluderen dat Wolkpoot vrijwillig koos om terug te keren naar zijn poesiepoesleven. Later gaat Ravenpoot naar de DonderClan om te melden dat hij een witte kater opgesloten in een tweebeennest heeft gezien, dicht bij zijn territorium. Vuurhart en Zandstorm concluderen dat het Wolkpoot moet zijn, en samen met Ravenpoot redden ze hem. Wolkpoot wordt weer lid van de Clan. Tijdens de zomermaanden groeit de band tussen Zandstorm en Vuurhart nog meer.
Tijgerklauw en de groep oude zwerfkatten van Brokkelstaart vallen een DonderClanpatrouille aan dicht in de buurt van het Donderpad. Wanneer Vuurhart een patrouille leidt om te weten wat er is gebeurd, ontdekken ze Jaagwinds lichaam met Witkeels lichaam gebogen over hem. Vuurhart denkt dat hij Jaagwind heeft vermoord, valt hem aan en jaagt hem naar het Donderpad, waar hij door een monster wordt getroffen en sterft. Tijgerklauw verschijnt en vecht met Vuurhart, en beloofd dat hij de DonderClan zal vernietigen. De zwerfkatten verschijnen, maar een RivierClan patrouille bestaande uit Grijsstreep, Luipaardvacht, Zwartklauw en Steenvacht komen hen te hulp.
Ondertussen wordt het weer warmer en droger, en sticht er brand in het DonderClan territorium. De katten vluchten ui het kamp naar de rivier, Wanneer ze ontdekken dat Halfstaart, Lappenpels en Braamkit nog in het kamp zijn, gaan Vuurhart en Geeltand terug om ze te redden. Vuurhart red Lappenpels en Braamkit, maar Geeltand en Halfstaart worden verspert door een omgevallen brandende boom en Vuurhart word gedwongen om ze achter te laten. De katten steken de rivier over om veilig te zijn van het vuur, en krijgen onderdak van Kromster op het RivierClan territorium.
Nadat het vuur is geblust, gaan Vuurhart en Grijsstreep om te zien wat er nog over blijft van het DonderClan kamp. Ze vinden het bos zwart en verkoold, met geen kreupelhout, en geen prooi. Vuurhart vind Geeltand in het kamp, die nog in leven is. Voordat ze sterft verteld ze hem dat ze Brokkestaart heeft vermoord. Later keert de DonderClan terug naar hun territorium, en ze zijn allemaal hard aan het werken om hun kamp weer opnieuw op te bouwen. Ze hopen dat het bos terug zal groeien en dat de prooi snel terug zal keren.
Op de volgende Grote Vergadering, weigert Blauwster om te gaan, dus leid Vuurhart de DonderClan. Ze leren dat na de dood van Nachtster en Sintelpels door een ziekte, dezelfde die Kleinwolk en Witkeel hadden, Tijgerklauw de nieuwe leider wordt van de SchaduwClan, nu Tijgerster.

UitvoeringenEdit

Hardcover

Paperback

Zie ookEdit

VerwijzingenEdit

  1. 1,0 1,1 1,2 Vermeld op de toewijdingpagina van Voor de storm
  2. Vermeld op de officiële Duitse Warrior Cats website

Voor de storm hoofdstukken
ProloogHoofdstuk 1Hoofdstuk 2Hoofdstuk 3Hoofdstuk 4Hoofdstuk 5Hoofdstuk 6Hoofdstuk 7Hoofdstuk 8Hoofdstuk 9Hoofdstuk 10Hoofdstuk 11Hoofdstuk 12Hoofdstuk 13Hoofdstuk 14Hoofdstuk 15Hoofdstuk 16Hoofdstuk 17Hoofdstuk 18Hoofdstuk 19Hoofdstuk 20Hoofdstuk 21Hoofdstuk 22Hoofdstuk 23Hoofdstuk 24Hoofdstuk 25Hoofdstuk 26Hoofdstuk 27Hoofdstuk 28Hoofdstuk 29Hoofdstuk 30

Around Wikia's network

Random Wiki